Onderzoek lange termijn bereikbaarheid Ameland

Hoe houden we Ameland op lange termijn het beste bereikbaar? Deze vraag is onderzocht in de Verkenning Bereikbaarheid Ameland (VBA) en inmiddels heeft het ministerie geadviseerd een MIRT-verkenning (*) te starten. Het vervolgonderzoek richt zich op de periode na 2030, omdat in 2029 de concessie voor de veerverbinding naar Ameland afloopt. In de concessie staan afspraken tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de rederij. Het jaar 2030 is daarom een logisch moment voor aanpassingen aan de veerverbinding.

Vorig jaar is de Verkenning Bereikbaarheid Ameland (VBA) afgerond. Namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) onderzocht Rijkswaterstaat wat de meest betrouwbare en duurzame oplossing is voor de bereikbaarheid van Ameland op de lange termijn. Het onderzoek heeft binnen twee oplossingsrichtingen (optimaliseren huidige vaarroute en verplaatsen van de afvaartlocatie van Holwert naar Ferwert) dertien varianten verkend. Uit die verkenning blijkt dat een verplaatsing van de veerdam naar Ferwert het meest tegemoetkomt aan de opdracht; een duurzame bereikbaarheid van Ameland. Echter de vergunbaarheid op basis van de natuurwetgeving is onzeker en risicovol. 

MIRT- verkenning

Op basis hiervan heeft het ministerie van I&W de minister geadviseerd om een MIRT-verkenning te starten om uiteindelijk een oplossing te vinden. Volgens de MIRT-spelregels heeft de staatssecretaris een startdocument vastgesteld voor de verkenning. Daar zijn de regionale overheden bij betrokken. In de tussentijd is er een kabinetswisseling geweest en is het wachten op het nemen van de startbeslissing door minister Madlener. 

(*) Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Dit is een investeringsprogramma van het Rijk voor projecten en programma’s in het ruimtelijk domein (zoals wegen en bruggen). Het Rijk is bij deze projecten en programma's direct financieel betrokken.