Meldpunt voor huurders
Wat is het?
Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden. Met de invoering van deze wet krijgen gemeenten een belangrijke rol bij het bevorderen van goed verhuurderschap. De Wet goed verhuurderschap biedt een oplossing voor een paar grote problemen op de particuliere verhuurmarkt. Allereerst is de wet gericht op het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie. Ook zijn verhuurders verplicht een schriftelijk huurcontract op te stellen en huurders te informeren over hun rechten en plichten.
Iedere gemeente in Nederland dient vanaf 1 januari 2024 een meldpunt in te richten voor klachten over ongewenst gedrag van verhuurders. Huurders en woningzoekenden kunnen kosteloos (en anoniem) een melding indienen bij de gemeente.
Direct regelen
Denkt u dat een verhuurder zich niet aan de regels houdt? Doe dan een melding bij het meldpunt van de gemeente Ameland.
Hoe werkt het?
Een melding doen is mogelijk als u:
- een particuliere huurwoning zoekt (niet van het Gemeentelijk Woningbedrijf Ameland).
- een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Huurt u van het Gemeentelijk Woningbedrijf Ameland (GWA)? Meld uw klacht dan bij het GWA. GWA werkt de klacht zelf af.
Wanneer melden?
De Wet goed verhuurderschap noemt 7 algemene regels waarop de gemeente handhaaft als de melding daartoe aanleiding geeft. Geef een melding door als:
- de verhuurder een woningzoekende discrimineert bij het zoeken naar een nieuwe huurder;
- de verhuurder de huurder bedreigt of bang maakt;
- de verhuurder de huurder meer dan 2 maanden huur als borg vraagt;
- er geen schriftelijk huurcontract is tussen de verhuurder en de huurder;
- de verhuurder de huurder niet goed inlicht over:
- rechten en plichten die niet in het huurcontract staan;
- de borg en wanneer de huurder de borg terugkrijgt;
- contactgegevens van de verhuurder;
- het meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag;
- een duidelijk overzicht van alle servicekosten.
- de verhuurder de huurder onterechte servicekosten vraagt;
- een verhuurbemiddelaar meer dan één keer bemiddelingskosten aan de huurder vraagt.
Meer informatie
Bekijk de uitlegvideo Wet goed verhuurderschap (ook beschikbaar in andere talen).