In gesprek met financieel hulpverlener Berend Veen

We spreken Berend Veen, financieel hulpverlener voor inwoners van Ameland. We krijgen het direct over deze functienaam. Voorheen was dat ‘Ping-consulent.’ Er was een Ping-loket in het gemeentehuis en mensen konden vrij binnenlopen of vooraf een afspraak maken. Al snel werd duidelijk dat mensen het prettiger vinden om in hun eigen vertrouwde omgeving te praten over financiële zaken, dus veranderde het loket steeds meer in het bezoeken van mensen thuis. En dat is precies waar Berend een dag per maand beschikbaar voor is. ‘Hulp voor mensen die financiële vragen of zorgen hebben, dat is kort gezegd waar ik voor ben’, vertelt Berend. 

Dat kunnen belastingaangiftes zijn, vragen over pensioen of het aanvragen van toeslagen. Ook budgetbeheer, hulp bij het opzetten van een goede privéadministratie of hulp met schulden kan Berend samen met inwoners doen. ‘Eigenlijk is iedereen met financiële vragen welkom om een afspraak met mij te maken’, aldus Berend. Zijn werk begon klein en is steeds verder gegroeid. ‘Inmiddels kennen veel mensen mij en weten ze me te vinden’, vertelt Berend. ‘De samenwerking met de cliënten en het netwerk dat ik in de tien jaren dat ik op Ameland ben heb opgebouwd, maken dat ik mijn werk met veel plezier doe.’ 

Berend vindt het allerbelangrijkste in zijn werk dat hij kijkt naar de oplossing en naar wat past bij de persoon. ‘We hebben het in Nederland heel ingewikkeld gemaakt als het gaat om financiën’, geeft Berend aan. ‘Hoe lager je inkomen is, hoe meer regelingen er zijn en administratieve rompslomp. Hoe moeilijk het ook is, je bent er wel zelf verantwoordelijk voor.’ Hij gaat verder: ‘We hebben ongeveer het ingewikkeldste geldsysteem ter wereld en tegelijkertijd zit er een taboe op het vragen van hulp. Daardoor wordt er vaak te laat hulp gevraagd en dat heeft gevolgen’. Berend kijkt naar wat het beste past bij de inwoners, dat gaat altijd in overleg met elkaar en is vrijwillig. ‘Belangrijk is dat mensen beseffen dat alles gaat vanuit samenwerking en nooit vanuit dwang. Er gebeurt nooit iets wat mensen niet willen. Niks is verplicht en mijn hulp is gratis.’

Foto van financieel hulpverlener Berend Been

Eenmaal per maand vertrekt Berend om 7 uur uit zijn woonplaats Oudeschoot naar Ameland. In het Sociaal Domein van de gemeente Ameland werken meerdere mensen van het vasteland, dus eigenlijk begint de dag al op de boot. Het doel van het Sociaal Domein is mensen die het moeilijk hebben vooruit te helpen. Iedere professional heeft zijn eigen specialisme, maar vaak zit er overlap in de vakgebieden. ‘Als iemand problemen heeft en één van die problemen is financiën, kun je niet goed met de andere problemen aan de slag, omdat  het financiële probleem overal doorheen sijpelt’, legt Berend uit. ‘Sommige mensen hebben een zorg en wij zijn ervoor om die zorg bij mensen weg te halen.’ 

Om een uur of 9 stapt Berend in de auto en bezoekt hij zijn cliënten. ‘Zo gedurende de dag kom ik heel verschillende vragen tegen. Best vaak gaat het om financiële problemen, soms groot, soms klein. Maar er is ook een mevrouw waar ik de administratie voor doe.’ Als mensen geen familie of ander netwerk hebben om op dit gebied te ondersteunen of geen budget om hier iemand voor in te huren, schiet Berend te hulp. Daarnaast helpt Berend bijvoorbeeld mensen die aan het einde van hun loopbaan zijn met het aanvragen van pensioen en AOW. ‘Schuldhulpverlening is maar 10 procent van mijn werk op Ameland. Voor de rest help ik mensen hun financiën goed te laten verlopen. En soms regelen mensen het zelf prima en kijk ik alleen even mee als het nodig is.’

Belangrijk is de vertrouwelijkheid van zijn werk. ‘Omdat ik eerst bij een kredietbank heb gewerkt, is dit voor mij logisch, maar op een klein eiland, waar iedereen elkaar kent, is het belangrijk dat mensen weten dat ze altijd kunnen rekenen op discretie. Daarom is het ook essentieel dat ik hier niet vandaan kom en hier niet woon.’ 

Berend waardeert de eilanders enorm: ‘Ik hou van Ameland en de relatie die ik er heb met mensen.’ Het leukste aan werken op Ameland vindt Berend dat de oplossing belangrijker is dan hoe je er komt. ‘Mensen zijn heel doelgericht. De hechte gemeenschap creëert een bijzondere samenhang’, zegt Berend. ‘Wat Ameland uniek maakt is dat je na je werk nooit klaar bent. Je bent dan nog steeds ambtenaar, huisarts of installateur. Op het eiland houdt je werk eigenlijk nooit op, dus je bent altijd in functie en benaderbaar. Wat ook speciaal is, is dat hij eilanders in auto’s bijna altijd herkent. ‘Die vinger op het stuur om andere eilanders te begroeten pik je er zo uit. Je voelt je direct onderdeel van de gemeenschap’, zegt hij met een brede glimlach op zijn gezicht.

Berend is rechtstreeks bereikbaar via telefoonnummer 06 187 55 099.