Hulp bij het huishouden
Wat is het?
Als u niet meer alles zelf kunt doen in het huishouden, kan de gemeente u hiermee helpen. Samen met u zoekt de gemeente naar een oplossing.
Hulp nodig?
- Maak een afspraak met onze WMO-consulente. U hoeft vooraf geen formulieren in te vullen. Dit doet de WMO-consulente samen met u.
- Bel (0519) 555 555
Hoe werkt het?
Welke hulp u van de gemeente krijgt, hangt af van uw persoonlijke situatie.
- Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden.
- Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst.
- Als u hier niet mee geholpen bent, kan de gemeente u helpen met:
- hulp in natura, waarbij de gemeente alles voor u regelt
- een persoonsgebonden budget (pgb) waarmee u de hulp zelf inhuurt
- De gemeente kan u om een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van uw bijdrage op basis van uw inkomen, vermogen en eventuele andere middelen die u krijgt.
Hoe lang duurt het?
- De gemeente heeft 6 weken de tijd om onderzoek te doen.
- U krijgt een verslag van de uitkomsten van dit onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil geven.
- Daarna kunt u een aanvraag indienen voor hulp bij het huishouden. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht.
Meer informatie?
Gemeente Ameland heeft afspraken over huishoudelijke hulp met een aantal zorgaanbieders. U kunt bij hen terecht om (noodzakelijke) huishoudelijke hulp te regelen. Dit zijn:
- Thuiszorg Het Friese Land, telefoon: (0900) 88 64 of e-mail: info@thfl.nl
- KwadrantGroep, telefoon: (088) 512 00 00 of e-mail: info@kwadrantgroep.nl
- Alpha Trots, telefoon: (085) 0511 111 of e-mail: info@alphatrots.nl