Gemeente Ameland wil stabiele dienstregeling veerdienst
Boekingen bij accommodatieverhuurders blijven achter, werknemers in onder andere de zorg en het onderwijs komen niet op tijd op hun werk, eilander leerlingen bereiken lastig hun school op het vasteland en Amelanders kunnen hun auto niet meenemen naar de vaste wal of terug. Allemaal gevolgen van de huidige aangepaste veerdienstregeling. Praktisch iedereen op het eiland ondervindt dagelijks hinder van de aangepaste veerdienstregeling met slechts negen afvaarten van de veerboot en zeven afvaarten van de snelboot per dag. Het aantal afvaarten zal nog verder afnemen naar zes als Wagenborg Passagiersdiensten de plannen om per 1 augustus 2023 opnieuw een dienstroosterwijziging in te voeren, doorzet. Het college van burgemeester en wethouders van Ameland is bijzonder teleurgesteld over deze aangepaste dienstregeling.
In het hoogseizoen zouden oorspronkelijk per dag dertien afvaarten zijn. Dat is de afgelopen weken teruggebracht naar negen en binnenkort dus naar zes, met mogelijk enkele extra afvaarten afhankelijk van de waterstand. Volgens het college sluit dit op geen enkele manier aan bij de vervoerbehoefte, midden in het hoogseizoen.
Ook maakt het college zich zorgen over de timing. De nieuwe dienstregeling wordt voor de tweede keer binnen enkele weken fors aangepast en dat is slechts enkele dagen van tevoren, midden in het hoogseizoen, aangekondigd. Dit leidt opnieuw tot veel onduidelijkheid bij reizigers en tot problemen in het aansluitend vervoer. Het is de vraag of busvervoerder Arriva midden in de vakantieperiode de bussen op zo korte termijn kan laten aansluiten op de boot, met alle gevolgen voor reizigers van dien. Bovendien loopt er een nautisch onderzoek naar de passeermogelijkheden. Dat gaat waarschijnlijk op korte termijn opnieuw tot een aanpassing van de dienstregeling leiden. Dat geeft dus weer onduidelijkheid en weer economische en sociale gevolgen. Het college vraagt om een afgewogen aanpak, zonder paniekvoetbal.
Dat de vaargeul alleen met intensief baggeren op orde kan worden gehouden is bekend. Burgemeester Leo Pieter Stoel: “Rijkswaterstaat heeft meerdere malen aangegeven dat de vaargeul niet slechter is dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Desondanks geeft Wagenborg de staat van de vaargeul als reden voor fors minder afvaarten, met grote gevolgen. De gemeente vraagt om duidelijkheid en een betrouwbare bereikbaarheid van het eiland, voor onze bewoners en onze gasten”.
Hoe liggen de verantwoordelijkheden?
Wagenborg Passagiersdiensten is de houder van de vervoersconcessie en voert de dienstregeling uit. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is de concessieverlener, en keurt de dienstregeling goed. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het onderhoud van de vaargeul van de havens.
De gemeente Ameland geeft advies over de plannen. De afgelopen jaren heeft de gemeente consequent geadviseerd over te gaan naar een dienstregeling met een 75 minuten schema met tenminste elf afvaarten op drukke dagen en zes afvaarten op rustige dagen. Dit in het belang van een betrouwbare dienstregeling met minder vertraging en voldoende tijd voor kapiteins om elkaar in een rustig tempo te passeren.
Update: na een aantal dagen bleek dat Wagenborg Passagiersdiensten op sommige dagen toch meer dan de door hen gecommuniceerde twee à drie extra afvaarten per dag inzet. De gemeente hoopt dat zal blijken dat hierdoor weer aan de vervoerbehoefte wordt voldaan.